Meny

Från köpcentrum till stadens centrum

23 mars, 2018

Med inspiration från storstadens utformning och folkliv kommer Burlöv Center genomgå en förvandling. Samtidigt spelar centrumets 46-åriga historia en viktig roll i detta arbete. Vi träffar centrumchef Pernilla Olsson för ett samtal om framtiden.

Min vision för Burlöv Center är att det ska vara en plats där kunderna är välkomna hem till oss. Som ett enda stort vardagsrum.

Det är tydligt att Pernilla Olsson, centrumchef på Burlöv Center, är engagerad i den pågående utvecklingen av platsen och samhället omkring på ett högst personligt plan. Uppvuxen i närområdet och med barndomsminnen från lekplatsen utanför centrumet, ligger Burlöv Center henne varmt om hjärtat.

– Jag ser verkligen fram emot den resa dagens Burlöv har påbörjat rakt in i framtiden.

Under 2018 börjar det hända saker både innanför och utanför Burlöv Centers väggar. Målet är att, i samband med öppnandet av den nya tågstationen, kunna erbjuda kunder ett nytt typ av köpcentrum – en levande mötesplats där alla besökares behov av handel, service, kultur- och matupplevelser tillfredsställs. Och överträffas.

– Vare sig man vill fika, äta, handla, träna, göra vid naglarna och håret eller bara umgås, så ska man både kunna och vilja göra det här, berättar Pernilla.Burlöv Center genomgår en storskalig omvandling från köpcentrum till stads-

kärna, där man låtit sig inspireras av det urbana landskapets nät av vägar, torg och kvarter för att ge en ny form till centrumet – en plats att arbeta, leva och bo på.

– Korridorerna blir gångvägar och olika delar av köpcentrumet får, precis som stadens olika kvarter, olika karaktär och uttryck. Vi kommer vara en stad, fast med tak. Vilket kanske inte är så dumt i vårt nordliga klimat, säger Pernilla och ler.

Ett öppet Burlöv Center

En viktig del i utvecklingen är att öppna upp området mot stationen.

– När man kliver av tåget i Burlöv 2023 möts man av ett levande torg. Folk i ständig rörelse – som bor, arbetar, handlar och roar sig i området – ger en plats som är levande under dygnets alla timmar.

Samtidigt poängterar hon vikten av att hålla kvar vid det som varit, att inte kapa banden med sitt ursprung.

– Samtidigt som man upplever allt det nya ska man också kunna känna igen sig. Vi har funnits sedan 1971 och för oss är det oerhört viktigt att vi är trogna våra rötter, våra kunder och det vi står för – enkelheten i att både parkera, hitta och handla – en vän i vardagen.

Det pulserande hjärtat i verksamheten har alltid varit flödet av människor och köpcentrumets möjlighet att kunna möta kundernas behov. Och det kommer Burlöv Center fortsätta göra – även i framtiden.

– Vi vet vilka våra kunder är och vad de vill ha, det är därför de trivs och väljer att återkomma. Det familjära och personliga mötet mellan kunder och de som arbetar där är unikt.

Att kunden alltid kommer i första rummet, det är Pernilla, hennes kollegor och handlarna på Burlöv Center överens om. Under hela utvecklingsprocessen är det ”business as usual”, med butiker som öppnar 10.00, precis som vanligt. Pernillas ambition att kunna fortsätta hälsa kunder

välkomna ”hem till sig” lever vidare.

– Vi dukar bordet, vi dammsuger mattorna och varje morgon när vi öppnar dörrarna så har vi gjort oss så fina vi kan för våra gäster.